MARKETING&DRUKARNIA – 5 praktycznych wskazówek, które pomogą w efektywnej współpracy z drukarnią

Prawidłowa komunikacja marketera z drukarnią wymaga podstawowej wiedzy poligraficznej. Pierwszy krok do sukcesu to jasno sprecyzowane oczekiwania wobec drukarni. Wpływa to na szybkość realizacji i usprawnienie procesu związanego z przebiegiem zamówienia. 

Każdy marketer, który zlecał coś do druku – katalog, czasopismo, folder czy broszurę wie, że choćby podstawowa wiedza w tym zakresie jest bezcenna. Pozwala uniknąć rozczarowań, nieporozumień i przykrych niespodzianek. Szczególnie w przypadku dużego nakładu, kiedy np. ponad 50 tysięcy egzemplarzy spotka się z niezadowoleniem, bo docelowo założenie było inne.  Zobacz, jak ustrzec się kosztownych błędów.

Współpraca z drukarnią

1. Druk offsetowy czy druk cyfrowy?

OFFSET

Offset jest najczęściej stosowaną technologią druku. To najlepszy wybór, jeśli chodzi o realizację prac średnio nakładowych w wysokiej jakości. Pozwala na dokładne odwzorowanie barw, a także na zastosowanie dodatkowych kolorów specjalnych z rodziny PANTONE. Druk offsetowy zapewnia duże walory estetyczne, dzięki czemu katalog czy czasopismo praktycznie 1:1 odpowiadają kolorystyce z projektu.

Sprawdź także: Offset: druk rolowy versus druk arkuszowy

CYFRA

 Druk cyfrowy sprawdza się przy małych nakładach, nawet już od jednej sztuki. Umożliwia też realizację druku spersonalizowanego, choć najczęściej wykorzystywany jest do druków „on demand”, zlecanych np. przez drukarnie internetowe, produkujące kolejne egzemplarze książek poprzedzone zamówieniem przez klienta.

Marketing a poligrafia

2. Dobry projekt – team grafik&marketer

Odpowiednia współpraca z grafikiem ma znaczenie. Wiąże się to z właściwym przygotowaniem materiałów dla drukarni. Grafik jednak nie zna się na wszystkim, być może np. nie miał do czynienia z realizacją plików do druku offsetowego czy cyfrowego. Warto to sprawdzić przed przystąpieniem do pracy.

a) SPECYFIKACJA TECHNICZNA

Z reguły drukarnia ma przygotowaną ogólnodostępną specyfikację techniczną (tj. dokładne wymagania) w formie plików, do których dostęp przysługuje wszystkim klientom. Zdarza się jednak, że klient ich nie otrzyma. Co zrobić? Zwyczajnie poprosić o przesłanie. Dzięki temu, możemy zweryfikować swoje pliki i zminimalizować ryzyko wydruku czegoś, poza naszymi oczekiwaniami. W przypadku niezrozumiałych punktów w specyfikacji, warto pytać – drukarz nie wprowadzi sam poprawek, bo nie zna docelowych zamierzeń.

b) APLIKACJA DO WYKRYWANIA BŁĘDÓW

Na rynku są dostępne różne aplikacje, które wykrywają błędy takie jak: zdjęcia w niskiej rozdzielczości, niepodłączone fonty, profile ICC czy elementy RGB lub niewłaściwe zastosowanie funkcji overprint, itp. To np. aplikacje typu: PitStop, Adobe Distiller, Aladdin Ghost Script. Dzięki temu, możemy ustrzec się błędów. W razie wątpliwości twoich i grafika, drukarnia zawsze służy dobrą radą.

3 v3

c) JAKOŚĆ ZDJĘĆ

Zdjęcia powinny spełniać wymogi jakościowe. Dlatego, jeśli grafik ma jakieś zastrzeżenia, nie należy ich ignorować. W momencie weryfikacji plików do druku to i tak nie przejdzie. Program nie przyjmie niepoprawnego zdjęcia, konieczne będą poprawki. Zdjęcia do druku mają najczęściej rozdzielczość 300 ppi i powinny być trochę większe niż te w layoucie. Dodatkowo do druku offsetowego, trzeba zapisać je w formie CMYK, w celu prawidłowego odwzorowania w procesie poligraficznym.

4

d) TEKSTY I APLE

Ważne jest sprawdzenie razem z grafikiem czy na projektach czarny kolor nie jest wypadkową palety CMYK. W przeciwny razie, w druku może wyjść szaro-bury, z przebijającym się innym kolorem. Jeśli tekst został umieszczony na kolorowym tle (apli) i jest małych rozmiarów, należy zastosować funkcję overprint, by był dobrze widoczny.

e) SPAD I OPRAWA

Spady pozwalają na odpowiednie ustawienie na maszynie, aby uniknąć ryzyka obcięcia tekstu czy ilustracji. Standardowo mają po 5 mm. Jeśli zdjęcia mają się kończyć razem ze stroną, należy też zweryfikować, czy wchodzą na spad. Biały pasek między zdjęciem a końcem strony psuje cały efekt.

W kwestii jakiegokolwiek rodzaju oprawy, trzeba skalkulować wewnętrzne spady i przesunąć elementy layoutu od środka rozkładówki, aby wszystko było czytelne. Drukarnia podaje informacje o ustawieniach i spadach przy wybranej oprawie. Warto poprosić o sprawdzenie plików przez drukarnię, jak też powiedzieć o swoich wszelkich wątpliwościach.

Zobacz też, jak przygotować rozkładówkę

3. Poprzeczne włókno w druku rolowym

Planując produkcję na maszynach rolowych musimy wiedzieć, że w niektórych formatach końcowych istnieje możliwość wystąpienia poprzecznego włókna. Poprawne włókno w papierze występuje wtedy, gdy przebiega wzdłuż grzbietu książki czy czasopisma. Z kolei o poprzecznym włóknie mówimy, kiedy włókna idą w poprzek grzbietu – wówczas papier pracuje inaczej i jest sztywniejszy. To nie przeszkadza przy oprawie zeszytowej, ale jest już odczuwalne przy użytkowaniu książki w oprawie klejonej.

W Elanders informujemy klienta, jeśli jakiś format miałby mieć poprzeczne włókno. Dodatkowo, wysyłamy klientowi przykłady prac z poprzecznym włóknem, aby mógł w pełni świadomie zdecydować, czy zostaje przy druku na roli z poprzeczny włóknem czy woli na arkuszu w dużo wyższej cenie.

5

4. Wybór papieru

Papier występuje w roli lub w arkuszu. A jego wybór zależy od przeznaczenia i rodzaju druku. W druku wyróżniamy kilka rodzajów papierów. Najpopularniejszy jest podział na papiery przeznaczone do druku rolowego i arkuszowego, a następnie na papiery powlekane i niepowlekane. Jak odpowiednio dobrać go do druku? Wszystko na ten temat tutaj: https://www.elanders.pl/blog/znaczenie-papieru.

5. Drukarnia na miarę potrzeb, czyli jaka?

Wybór drukarni jest uwarunkowany naszymi oczekiwaniami. Dlatego warto się rozejrzeć, która m.in. posiada w pełni wyposażony park maszynowy, realizuje zlecenia na czas, służy wsparciem przy projekcie, udostępnia próbki swoim klientom, itp. Dobrze także sprawdzić przykładowe realizacje o podobnym stopniu trudności. I jeszcze jedna ważna kwestia – nie obawiaj się pytać. Wszelkie wątpliwości lepiej wyjaśnić niż później ponieść kosztowne straty.

Sprawdź: Druk katalogów i czasopism: 3 przykłady udanej współpracy z drukarnią

Skontaktuj się z nami!

Telefonicznie

+48 23 662 23 16