Jak zoptymalizować cenę druku katalogów?

jak zoptymalizować cenę druku katalogów

Cały odcinek znajduje się tutaj –  Podcast – Elanders. 

Witajcie w naszym kolejnym odcinku podcastu drukarni Elanders „Kwadrans z offsetem”! Nasza drukarnia specjalizuje się w druku katalogów, więc często w naszych rozmowach z klientami pada pytanie, co możemy zrobić, żeby zoptymalizować cenę katalogu. Dzisiaj przyjrzymy się więc procesowi drukowania katalogów i wszystkim czynnikom, które wpływają na cenę i jakość tego procesu. Zapraszamy! 

Drukowane katalogi

W dzisiejszym cyfrowym świecie, gdzie większość działań marketingowych przenosi się do internetu, drukowane katalogi wciąż pozostają nieocenionym narzędziem marketingu i sprzedaży dla wielu firm. 

Katalogi są namacalne – można je dotknąć, szczegółowo zapoznać się z ich zawartością i wielokrotnie do nich wracać. Ta fizyczna forma sprawia, że dostarczają one bardziej angażującego doświadczenia niż ich cyfrowe odpowiedniki. 

Katalogi umożliwiają prezentację produktów w sposób bardziej trwały, szczegółowy i uporządkowany niż na stronach internetowych. Zawierają opisy produktów i specyfikacje techniczne, co ułatwia klientom podjęcie szybszych i bardziej świadomych decyzji zakupowych. W wielu branżach katalogi stanowią podstawowe narzędzie do składania zamówień i wykorzystywane są przez cały rok. 

Dobrze zaprojektowane i wydrukowane katalogi pozostają więc nieocenionym narzędziem wspierającym zarówno sprzedaż, jak i działania marketingowe. 

Więc skoro już wiemy, że dla niektórych branż kwestia katalogów jest tak bardzo istotna i w grę wchodzą naprawdę duże budżety produkcyjne, to właściwe zaplanowanie projektu jest kluczowe, aby uzyskać najlepsze efekty przy możliwie najniższych kosztach.  

Jakie są więc najważniejsze aspekty produkcji katalogów ? Co wpływa na cenę druku? 

Na pewno nakład, a co za nim idzie wybór techniki i technologii druku, następnie surowiec czyli rodzaj i gramatura papieru na środki i okładkę. Kolejnym niezwykle istotnym czynnikiem jest format katalogu, jego kolorystyka – czy ma być czarno biały czy w kolorze. Na cenę wpływa również objętość czyli liczba stron, rodzaj oprawy, uszlachetnienia, i wszystkie dodatkowe elementy np. introligatorskie takie jak wywiercone otwory, wycinane registry, dodatkowe skrzydełko na okładce, adresowanie na okładce itp. Tych czynników wpływających na cenę jest dużo, ale zacznijmy od początku czyli od techniki druku.  

Technologia druku 

W zależności od nakładu mamy do wyboru dwie najpowszechniejsze techniki druku: druk offsetowy i druk cyfrowy. Druk cyfrowy jest idealny do małych nakładów. Jeśli potrzebujemy 50, 100 czy nawet 500 sztuk katalogów, szukamy pobliskiej drukarni cyfrowej. Gdy potrzebujemy większej liczby katalogów, wówczas najbardziej preferowaną i powszechną techniką jest druk offsetowy. Ten druk jest też wybierany w przypadku katalogów, w których jakość wykonania odgrywa kluczową rolę. Wtedy rozważamy druk offsetowy, niezależnie od nakładu, ale wtedy musimy się liczyć z tym, że w druku offsetowym mamy pewne minimum produkcyjne, za które będziemy musieli zapłacić. Inaczej mówiąc – jeśli drukarnia ma minimum produkcyjne 1000 sztuk, a my potrzebujemy tylko 400-500 sztuk, to taka drukarnia offsetowa przyjmie nasze zlecenie, ale będziemy musieli zapłacić jak za 1000 sztuk. 

Jak już wiemy, że chcemy drukować nasze katalogi na offsecie albo nasz nakład jest spory i w zasadzie musimy drukować na offsecie, to następnie warto rozważyć technologię, czyli w praktyce rodzaj tego druku offsetowego. Dwie główne technologie druku offsetowego to druk arkuszowy i druk zwojowy heatset potocznie zwany drukiem rolowym.  

Kiedy druk rolowy a kiedy arkuszowy do katalogów? 

Druk rolowy to zwykle katalogi w nakładach od 10 000 sztuk w górę czyli 30 000, 50 000 czy 100 000 sztuk, na papierze o gramaturze do maksymalnie 130 i w standardowym formacie nie przekraczającym najczęściej A4. Druk rolowy umożliwia na pewno szybszą realizację zlecenia i jest na pewno bardziej opłacalny, szczególnie przy większych nakładach, ale ma też większe ograniczenia. 

Druk arkuszowy to zwykle nakłady od 1000 do 10 000 sztuk. Na arkuszu drukuje się też większe nakłady, jeśli występuje jakaś inna przesłanka poza nakładem, która wymusza użycie tej technologii. Taką przesłanką będzie np. jakiś nietypowy format katalogu, albo papier na środki o gramaturze wyższej niż 130 gram, albo konieczność zastosowania uszlachetnień w środkach albo użycie dodatkowych kolorów specjalnych typu Pantone. Generalnie druk arkuszowy oferuje nam większą elastyczność w zakresie i formatów i surowców, ale jest mniej wydajny od druku rolowego i przez to jest droższy. 

Nakład katalogów do druku 

Wracając do optymalizacji kosztów druku – podstawową kwestią, którą należy zbadać, jest to, czy nakład naszego katalogu kwalifikuje się do druku rolowego i czy jego specyfikacja techniczna na to pozwala. Jeśli którykolwiek z elementów specyfikacji wyklucza zastosowanie druku rolowego, musimy od razu zadać sobie pytanie: jakie zmiany musiałyby zostać wprowadzone, aby skorzystać z niższej ceny druku rolowego i czy jest to w ogóle możliwe? Pracownik drukarni rolowej może pomóc nam ocenić, jakie są szanse na taką optymalizację. Oczywiście, zapraszamy do drukarni Elanders, gdzie z przyjemnością pomożemy w takiej analizie.  

Dla osób chcących się dowiedzieć więcej na ten temat od razu zapowiem – w kolejnym odcinku naszego podcastu omówimy szczegółowo różnice między drukiem rolowym a arkuszowym. Wyjaśnimy, skąd bierze się niższa cena druku rolowego. W tym odcinku tylko w zasadzie sygnalizujemy, że marketerzy, którzy dotychczas drukowali swoje katalogi na arkuszu, a ich nakłady są na tyle duże, że mogliby przejść na druk rolowy, mają całkiem duże pole do optymalizacji kosztów. 

Papier jako główny czynnik kosztowy w druku katalogów 

Kolejnym czynnikiem wpływającym na cenę druku katalogów jest surowiec. Powiedzmy sobie szczerze – z punkty widzenia kosztów wybór odpowiedniego rodzaju i gramatury papieru to najważniejszy aspekt wpływającym na cenę druku katalogów. Koszt surowca może mieć nawet 50% udział w całkowitych kosztach druku katalogu. To bardzo dużo. I tutaj w zależności od budżetu i efektu, który chcemy osiągnąć mamy dużą rozpiętość dostępnych papierów. W przypadku katalogów, które mają posłużyć przez kilka lat – a obserwujemy teraz taką tendencję, związaną z ryzykiem inflacji, by drukować katalogi bez cen, aby były jak najbardziej uniwersalne i mogły służyć przez kilka lat – rekomendujemy najwyższej jakości, choć droższy, papier bezdrzewny powlekany, popularnie zwany kredą. Taki papier nie żółknie z upływem czasu, co czyni go idealnym do długoterminowego użytku

Dla katalogów z rocznym cyklem życia, w których po roku pojawia się kolejna edycja, rekomendujemy papier powlekany MWC. Jest on biały, bardzo estetyczny i zdecydowanie tańszy od kredy, choć z czasem ulega zażółceniu. 

Natomiast do katalogów o krótszym cyklu użytkowania lub jednorazowych proponujemy cieńsze, drzewne papiery. Tutaj mamy szeroki wybór – papiery bardziej kremowe lub szare, tańsze i dostępne w niższej gramaturze. Papier o niższej gramaturze oznacza mniejszą wagę, mniej kg surowca do kupienia, co przekłada się na niższe finalne koszty produkcji katalogu. 

Nasza drukarnia zawsze przedstawia klientom kilka opcji papieru do wyboru, wskazując jednocześnie, jak różne decyzje wpływają na ostateczne koszty. Warto również dodać, że papier rolowy, używany w druku rolowym, jest tańszy w zakupie niż papier w arkuszach, co stanowi dodatkową oszczędność. 

Kolorystyka  

Kolejnym parametrem wypływającym na cenę katalogu to kolorystyka. Standardowo używa się 4 podstawowych kolorów CMYK czyli w drukarni mówimy 4+4, ale czasami graficy dokładają jakiś kolor specjalny typu Pantone. Przy kolorach dodatkowych trzeba liczyć się z tym, że nie będziemy w stanie wydrukować takich katalogów na maszynach rolowych, ponieważ większość maszyn rolowych ma tylko 4 agregaty farbowe i wtedy takie katalogi musimy drukować na maszynach arkuszowych, co będzie wiązało się z wyższą ceną i dłuższym czasem realizacji. Rekomendujemy więc utrzymywanie kolorystyki 4+4 bez kolorów dodatkowych, jeśli chcemy optymalizować cenę druku takiego katalogu. 

Uszlachetnienia  

Kolejnym elementem wpływającym na cenę jest kwestia uszlachetnień. Nie rekomendujemy użycia uszlachetnień w środku katalogu, co po pierwsze drakońsko podnosi cenę produkcji w przypadku średnich i wysokich nakładów, a poza tym od razu wyklucza nam użycie druku rolowego. Ograniczamy się do użycia uszlachetnień na same okładki katalogu. I jak możemy uszlachetnić czyli ozdobić okładki katalogów? 

Mamy do wyboru kilka możliwości np. lakierowanie, foliowanie, tłoczenie czy hot stamping. Uszlachetnienia mogą znacznie wpłynąć na wygląd i jakość katalogu, ale również na jego cenę. 

Najtańszym uszlachetnieniem jest lakier dyspersyjny. Niestety lakieru dyspersyjnego w zasadzie nie widać, on tylko zabezpiecza kolory na okładce. Rozwiązaniem droższym, ale za to już mocno widocznym jest lakier UV błyszczący położony na całej okładce. Lakierowanie UV, tak jak i lakierowanie dyspersyjne, może odbywać się bezpośrednio na maszynie drukującej. 

Kolejnym rozwiązaniem – droższym od lakierowania UV jest foliowanie. Foliowanie folią błyszczącą czy matową jest rekomendowane do katalogów przeznaczonych do intensywnego i długotrwałego użytkowania. Poza walorami estetycznymi taka folia ma też zabezpieczać okładkę przed czynnikami zewnętrznymi i szybkim zniszczeniem. Najlepiej zdecydować się na taką folię w wersji anti scratch czyli folię odporną na zarysowania i zadrapania. Jest to rozwiązanie droższe, ale wygląd takiej okładki nawet po długotrwałym intensywnym użytkowaniu nadal będzie nienaganny. 

Najdroższym, ale i najładniejszym połączeniem uszlachetnień naszym zdaniem jest foliowanie folią soft touch, w połączeniu z tłoczeniem, hot stampingiem i lakierem UV wybiórczym. Takie połączenie jest idealne do najbardziej prestiżowych katalogów i najlepiej do okładek w ciemnej kolorystyce.   

Jeśli już przeanalizowaliśmy kwestię uszlachetnień, musimy rozważyć rodzaj oprawy.  

Rodzaj oprawy a kwestia kosztów 

Mamy do wyboru oprawę zeszytową, klejoną, szyto-klejoną, spiralową i twardą.  

Jeśli objętość naszego katalogu nie przekracza 96 stron, to możemy zdecydować się na oprawę zeszytową, która jest najtańszym ale równocześnie najmniej prestiżowym rozwiązaniem.  

Oprawa klejona jest nieco droższa i mamy tutaj do wyboru wersję kleju hotmelt i PUR. Jeśli chcemy, aby klejenie było jeszcze trwalsze i giętsze, aby nasze katalogi rozkładały na płasko, warto dopłacić do kleju PUR.  

Oprawa szyto klejona ma dodatkowe wzmocnienie w postaci nici w grzbiecie. Oprawa spiralowa nie jest popularnym rozwiązaniem do katalogów, jest czasochłonna i droga, więc rzadko rekomendujemy naszym klientom to rozwiązanie do katalogów. 

Najdroższym typem oprawy jest oczywiście oprawa twarda i rekomendujemy ją tylko do najbardziej prestiżowych katalogów lub katalogów przeznaczonych na dużo dłuższy niż rok okres użytkowania. 

Co jeszcze wpływa na cenę katalogu? 

Mówiliśmy już o nakładzie przy okazji wyboru technologii – musimy tutaj pamiętać o generalnej zasadzie, że w offsecie im wyższy nakład, tym bardziej spada koszt jednostkowy egzemplarza. 

Objętość 

Objętość katalogu czyli liczba stron – cena katalogów jest ściśle uzależniona od liczby stron. Im więcej stron, tym większa liczba składek i więcej set-upów i więcej zużytego papieru. Każdą składkę drukuje się osobno a na końcu się je łączy podczas oprawy. Tutaj optymalizacją może być dążenie do pełnych składek, czyli tak staramy się zaplanować liczbę stron, żeby odpowiadała wielokrotności równych składek. Np. Drukując składką 16 stronnicową powinniśmy zaplanować np. 160 stron formatu A4 (czyli 10 równych składek), a nie 156 stron, co paradoksalnie będzie kosztowało drożej niż 160 stron ze względu na więcej setaupów.  

Registry, wywiercone otwory, skrzydełka na okładce 

Na cenę produkcji katalogu mają duży wpływ też wszelkie dodatkowe elementy, które w zamyśle mają urozmaicić wygląd katalogów lub sprawić, aby korzystanie z katalogu było jeszcze bardziej intuicyjne. Do tego służą np. wycinane registry, które dzielą katalog na poszczególne sekcje. Do tego może służyć dodatkowe skrzydełko w okładce, które może potem być używane jako zakładka; albo wywiercone w katalogu otwory powalające na umieszczenie go w jakimś segregatorze. Generalnie każda dodatkowa czynność, każdy dodatkowy element katalogu wpływa na koszt produkcji. 

Format 

Powoli zbliżamy się do końca naszego podcastu. Omówiliśmy już prawie wszystkie czynniki wpływające na cenę katalogów, został nam w zasadzie tylko jeden – format. Z formatem jest z reguły taki kłopot, że często jest on narzucony lata temu przez grafika czy grafików, który tworzyli pierwotną wersję tego katalogu, a kolejne edycje katalogu, to jedynie aktualizacje jego treści. W takich przypadkach zmiana formatu może być trudna, ale i tak zawsze warto się przyjrzeć, czy lekka modyfikacja np. przeskalowanie katalogu wchodziłaby w grę, żeby dopasować format do możliwości maszyny drukarskiej.  

Konsultacje z drukarnią 

Jeśli jednak tworzymy katalog od postaw to konsultacja z drukarnią w sprawie formatu powinna być jednym z pierwszych kroków, jakie powinniśmy wykonać, zwłaszcza jeśli wiemy, że katalog będzie drukowany w średnich lub wysokich nakładach. Oczywiście wtedy powinniśmy konsultować format z drukarnią rolową. Przy niskich nakładach format nie ma większego znaczenia, ponieważ i tak będziemy drukować go na maszynach arkuszowych, ale nawet i tutaj widzimy jakieś pole do optymalizacji.  

Dotarliśmy właśnie do końca naszego podcastu. Jeśli macie jakieś pytania, to zapraszamy na nasze social media – na fb, na linkein, gdzie chętnie odpowiemy Wam na Wasze pytania. A jeśli nurtuje Was jakiś temat z zakresu druku offsetowego, dajcie nam znać, a chętnie zrobimy podcast na ten temat!  

To wszystko na dzisiaj! Dziękujemy, że byliście z nami. Nie zapomnijcie subskrybować naszego podcastu i do usłyszenia w kolejnym odcinku!