Folder reklamowy, opakowanie produktu lub kartonowy ekspozytor mogą z pomocą wykrojników zyskać niemal dowolny kształt i budowę. Po wykrojeniu trzeba je jednak odpowiednio złożyć. Żeby zrobić to dokładnie i estetycznie, przydają się bigi – czyli wgniecenia lub wytłoczenia. W procesie produkcji i obróbki materiałów firmowych przeprowadza się więc bigowanie. Co to takiego i na czym polega? Wyjaśniamy!
Bigowanie – co to za proces i czemu służy?
Bigowanie to proces introligatorski. Polega on na przygotowaniu w grubszym papierze (czyli od 170 g/m2), tekturze lub kartonie specjalnych wgnieceń. Zwykle jest to przetłoczenie rowka, który ma za zadanie ułatwienie (nierzadko wręcz umożliwienie) odpowiedniego zgięcia kartonu. Chodzi o to, by można było go złożyć w końcowy produkt, np. pudełko, składane zaproszenie, teczkę czy folder reklamowy.
Z bigowaniem spotkasz się także, zlecając np. druk katalogów reklamowych, książek i czasopism czy magazynów. Mowa o tzw. bigach otwierających, przygotowywanych na okładkach tego typu drukowanych materiałów – w miejscach, gdzie kończy się obszar klejenia bocznego. Ułatwiają one otwarcie i odgięcie okładki, więc i przeglądanie oraz czytanie katalogu, magazynu czy książki; tworzy się je podczas przygotowywania oprawy klejonej. Można natomiast pokusić się jeszcze o dodatkową ozdobną linię bigów – i ją wykonuje się wówczas w trakcie osobnego procesu przed klejeniem oprawy.
Bigowanie papieru – na czym polega, jak wygląda w praktyce?
Wyróżniamy kilka technik bigowania. Na materiałach włóknistych, czyli np. na papierze, bigowanie najczęściej polega na zmianie geometrii materiału, np. na wyciśnięciu rowka – jest to przeginanie wklęsłe. W miejscu planowanego zgięcia niszczy się część połączeń pomiędzy warstwami surowca, zmniejszając tym samym jego sztywność. Robi się to za pomocą miejscowego sprasowania (a tym samym zmniejszenia grubości) bądź wybicia materiału (a zatem przemieszczenia jego płaszczyzny za pomocą specjalnych rolek – ten proces stosuje się zazwyczaj na bardzo grubym kartonie, tekturze). Dalej materiał zostaje wstępnie zgięty.
W procesie bigowania często przeprowadza się również perforowanie lub rycowanie materiału. Perforowanie polega na wycięciu otworów (okrągłych bądź odcinkowych), a rycowanie to nakrawanie. Obie te czynności osłabiają wytrzymałość papieru – niszczą strukturę materiału, dzięki czemu staje się podatniejszy na zgięcie. Rycowanie wykorzystuje się również po to, żeby nadać zginanym krawędziom ostrość (np. opakowania). Perforowanie sprawdza się szczególnie wtedy, gdy odginaną część materiału trzeba finalnie oderwać (np. opakowanie zbiorcze, ekspozytor na produkty z odrywanym przodem, bon zakupowy na okładce w katalogu reklamowym itp.).
Gdy w grę wchodzi druk wysokonakładowy, najczęściej łączy się go ze sztancowaniem (wykrawaniem) oraz bigowaniem w jednym procesie. Narzędzia do bigowania są wówczas umieszczone na wykrojniku, na którym wykrawa się materiał po jego wydrukowaniu. Bigi w formie rowków przygotowuje się nożem z zaokrąglonym ostrzem. Do nadkrawania: rycowania używa się noża krążkowego, a do perforowania listwy z igłami lub noża o nieciągłym ostrzu.
Dlaczego warto pamiętać o bigowaniu?
Bigowanie polega na ułatwieniu zginania materiału w danym miejscu, więc składania i używania końcowego produktu np. opakowania, katalogu czy folderu. Grubego kartonu, np. na pudełko czy materiały POS, zwykle nie da się zgiąć bez przygotowania bigów. Nawet jeśli jest to możliwe, z bigami jest prościej, a zgięcie wygląda wtedy estetyczniej. Opakowania, standy, składane kartki, teczki i foldery reklamowe można znacznie szybciej przygotować do użytku. Dzięki bigowaniu łatwiej też się otwiera i zamyka pudełka, co ma znaczenie dla końcowego użytkownika. Druk czasopism, książek i katalogów reklamowych bez bigów w miejscach klejenia okładki uniemożliwiłby lub utrudnił ich czytanie i przeglądanie.
Dzięki bigom miejsce zginania kartki lub krawędź opakowania są idealnie równe, ostre. Bez nich zwykle stają się poszarpane lub zaokrąglone, nie przebiegają w jednej linii, papier czy karton wtedy pęka, przez co w miejscu zgięcia widać białe włókna surowca zamiast naniesionej grafiki.Te drobne elementy przekładają się na estetyczny wygląd oraz profesjonalny charakter firmowych materiałów, co z kolei buduje lepszy wizerunek firmy oraz zaufanie odbiorców.
Zapraszamy do skorzystania z usług naszej drukarni. W Elanders oferujemy doskonałej jakości wysokonakładowy druk offsetowy. Specjalizujemy się w produkcji katalogów i folderów firmowych, magazynów i czasopism. W zależności od potrzeb naszych Klientów zapewniamy również bigowanie, sztancowanie i perforację w wykonywanych przez nas materiałach, w tym perforację środków podczas druku rolowego.
FAQ:
1. Na czym polega proces bigowania papieru?
Bigowanie polega na przygotowaniu w papierze (grubszy arkusz, karton albo tektura) w wybranym miejscu specjalnych wgnieceń, zwykle rowków. Ułatwia to planowane zagięcie materiału, np. złożenie zaproszenia, teczki czy opakowania.
2. Jak wygląda bigowanie papieru?
Ręczne bigowanie papieru polega na użyciu np. kości introligatorskiej, trymera bądź specjalnego dłuta. W drukarni, przy wysokonakładowym druku, narzędzia służące do bigowania czyli zaginania papieru umieszcza się bezpośrednio na wykrojniku.