MOC KOLORU
TEKST EWA MOŚCICKA
Często to, co widzimy na ekranie monitora, nie odpowiada materiałom na papierze. I dotyczy to nie tylko wydruków z kolorowych drukarek, które mamy w biurach, ale również prac wykonanych w profesjonalnych drukarniach. Różnorodność technik druku powoduje, że zazwyczaj kolory uzyskane na odmiennych podłożach różnią się od siebie. A wydruki mają się nijak do tego, co widzieliśmy na projekcie…
CZYM WŁAŚCIWIE JEST COLOR MANAGEMENT?
System zarządzania kolorem powstał, by jak najbardziej zbliżyć kolory wyświetlane na monitorach do kolorów uzyskanych w druku. Barwy w komputerze są wyrażane za pomocą konkretnych wartości liczbowych. Color Management bazuje na profilach ICC – małych plikach opisujących sposób, w jaki dane urządzenie czyta i pokazuje poszczególne kolory. Dzięki temu system posiada precyzyjne informacje o tym, jak kolory są odczytywane i za ich pomocą również możemy zmieniać odpowiednio liczby opisujące barwy. Profile ICC charakteryzują kolor zgodnie z normami ogłoszonymi przez International Color Consortium.
![](https://elanders.pl/wp-content/uploads/2024/04/magazyn_10-11_coverPOD-1024x683.jpg)
JAK DZIAŁA CM?
Profil ICC jest swego rodzaju metryczką danego urządzenia opisującą, jak ono pokazuje lub drukuje poszczególne kolory. Ta wiedza pozwala na przygotowanie pliku do druku w ten sposób, by kolory zostały prawidłowo wydrukowane. Nie odbywa się to metodą prób i błędów, choć tak bywało kiedyś. Dziś informacja o profilach ICC pozwala przygotować ten sam materiał na różny sposób – z różnymi profilami kolorów – by wy- druk wyszedł poprawnie na różnych urządzeniach. W praktyce wygląda to tak, że program graficzny dołącza do zapisywanego pliku informację na temat profilu ICC, w którym został on przygotowany, i przekazuje dane, jak powinny wyglądać kolory na wydruku.
KIEDY KOLOR WYGLĄDA ŹLE…
Rozbieżność kolorów, czyli inny ich wygląd na poszczególnych urządzeniach i na wydrukach, może mieć różne źródło.
NAJWAŻNIEJSZE PRZYCZYNY TO:
• ustawienia monitorów – różni producenci inaczej regulują monitory, nawet dwa urządzenia tego samego producenta mogą inaczej wyświetlać barwy, więc zdarza się, że zmiana ustawień w samym panelu monitora znacznie wpłynie na to, jak kolory będą pokazywane;
• ustawienia programów graficznych – złe ustawienia preferencji w programach Photoshop, Illustrator, Acrobat czy InDesign, mogą totalnie zmienić sposób wyświetlania kolorów, dlatego ustawienia preferencji wyświetlania w programach graficznych to jeden z ważniejszych elementów Color Management;
• profile ICC – to podstawa zarządzania barwą, jeśli profile zostaną użyte nieprawidłowo lub zupełnie przypadkowo, zazwyczaj niekorzystnie wpływają na efekt, dlatego znajomość ich działania daje zupełnie inne możliwości wpływu na to, jakie barwy uzyskamy w druku;
• nieprawidłowe zapisy obrazów – jak już pisaliśmy, kolory są zapisane w postaci liczb, obraz z aparatu cyfrowego zapisany jest w modelu barw RGB, ale do druku musi być przekonwertowany na zapis w CMYK, który oddaje ilość potrzebnego koloru w druku, by uzyskać najlepszy efekt; brak konwersji obrazu na CMYK, bądź nieprawidłowa konwersja lub wielokrotna, mogą znacznie pogorszyć jakość wydruków;
• nieznane warunki druku i profile drukarni – coraz więcej drukarni dbających o zadowolenie klienta udostępnia profile swoich urządzeń, by pliki wyjściowe były przygotowane w sposób zapewniający wydrukom najlepszą jakość; zdarza się też tak, że drukarnia odsyła pliki nieprzygotowane zgodnie z przekazanymi wcześniej zaleceniami, by nie brać odpowiedzialności za to, że wydrukowane materiały będą znacznie odbiegały kolorystycznie od przygotowanych przez klienta plików;
• ograniczenia technologiczne – wiadomo, że niektóre urządzenia bądź techniki druku oferują większy zakres barw, niektóre mniejszy, wpływ na wynik mają również surowce, jak choćby papier – na papierze gazetowym nie uzyskamy tych samych efektów kolorystycznych, co na kredzie.
TAK DLA COLOR MANAGEMENT
Prawidłowo wdrożone zarządzanie kolorem pozwala uzyskać dużą wierność na każdym etapie pracy – od projektowania do końcowego wydruku. Wydrukowane obrazy mogą być na tyle podobne do tego, co widzieliśmy na monitorze, że trudno będzie znaleźć znaczące różnice. Dlatego też korzystanie z możliwości Color Management zmniejsza ryzyko niezadowolenia z efektu pracy. Nikt nie będzie niemile zaskoczony, co dla stosunków między zleceniodawcą a zleceniobiorcą ma niebagatelne znaczenie i pozwala uniknąć sytuacji spornych.
O CO KONIECZNIE ZADBAĆ?
1. Rozpoczynamy od regulacji i kalibracji monitorów, na których projektujemy materiały do druku i pracujemy nad obrazami. Może to niebywałe, ale tę podstawową czynność często się zaniedbuje choćby dlatego, że trzeba skorzystać ze specjalnych urządzeń pomiarowych, np. kalibrator, densytometr, by określić sposób, w jaki monitor wyświetla kolory.
2. Kolejny często pomijany szczegół to ustawienie programów graficznych. Nie zaglądamy do preferencji Photoshopa czy innych programów i latami pracujemy na innych skalach kolorystycznych niż choćby standardy obowiązujące w Europie. Poprawne ustawienie preferencji wyświetlania kolorów w programach graficznych jest niezwykle ważne dla poprawności drukowanych prac.
3. Nie bez znaczenia jest kalibracja i profilowanie innych sprzętów, z których korzystamy w procesie przygotowywania i sprawdzania plików do druku, np. skanera, drukarki proofów, jeśli wykonujemy takie wydruki sami przed wysłaniem materiałów do drukarni.
4. Praca nad projektem kończy się wygenerowaniem pliku, który przekazujemy do drukarni. I tu koniecznie należy zadbać o to, by wziąć pod uwagę wszelkie sugestie od zleceniobiorcy i przygotować plik odpowiadający wymaganiom technicznym. Obecnie najczęściej wysyła się pliki o rozszerzeniu PDF, przy eksportowaniu których poprawne ustawienia barw są niezwykle ważne, ponieważ zarządzanie kolorami jest w nich bardzo rozbudowane. Brak wiedzy na ten temat może spowodować, że uzyskany druk nie będzie nas satysfakcjonował.
![](https://elanders.pl/wp-content/uploads/2024/04/rozkladowka_12-13-1024x683.jpg)
CO DAJE CM?
• daje możliwość zobaczenia na monitorze kolorów maksymalnie zbliżonych do tych, jakie wyjdą w druku;
• pozwoli sprawdzić na monitorze, jak ten sam obraz zostanie wydrukowany w różnych drukarniach (soft proofing);
• da nam większą kontrolę nad zmianą obrazu pomiędzy RGB a CMYK; • zadba o wszystkie parametry tworzenia separacji kolorów do druku;
• ograniczy ilość wydruków próbnych, czyli proofów;
• oszczędzi czas przy korekcji barw.
CZEGO CM NIE DA?
• nie zapewni kolorów niemożliwych do uzyskania w danej technice druku i na danym podłożu drukarskim, czyli na przykład nie wydrukuje nasyconego koloru Pantone na papierze gazetowym;
• nie poprawi jakości słabych zdjęć;
• nie będzie robić wszystkiego z automatu – potrzebuje naszej kontroli i świadomego używania.