Czy wiesz, że 90% informacji, które przyswaja mózg, to informacje wizualne? Tekst jest mistrzem drugiego planu. W końcu, jesteśmy przyzwyczajeni do przetwarzania obrazów. Zapamiętujemy 80% tego co widzimy. Niewiele już zatem pozostaje w głowie tego co zostało przeczytane. Stąd tak ważne jest, by wyróżnić swój produkt na tle konkurencji. Dlatego najlepszym rozwiązaniem jest zastosowanie uszlachetnień.
- Co wiemy o uszlachetnieniach druku
- Jakie są rodzaje uszlachetnienia druku
- Stosowanie uszlachetnienia druku w druku rolowanym
- Jaki rodzaj uszlachetnienia wybrać
- Sposób na wzrost sprzedaży
Co wiemy o uszlachetnieniach druku?
Słowo „uszlachetnienia”, choć od razu nasuwa skojarzenia, to jednak warto dokładnie wyjaśnić ten termin. W związku z tym, uszlachetnienia druku rozumiemy jako metody pokrywania podłoża drukowego rozmaitymi materiałami czy substancjami po zadrukowaniu arkusza w celu podniesienia walorów estetycznych, atrakcyjności, a także żywotności druku. Dzięki temu, nie tylko „upiększamy” dany produkt, ale także zwiększamy jego wytrzymałość.
Jakie są rodzaje uszlachetnień? Które stosujemy najczęściej?
Najnowsze rozwiązania cyfrowe w zakresie technologii uszlachetniania druku pozwalają na szereg możliwości. W rezultacie mamy do wyboru całą gamę różnorodnych zdobień na okładkę naszego magazynu, książki, katalogu czy czasopisma. Do najpopularniejszych zalicza się lakierowanie oraz laminowanie.
ZOBACZ VIDEO: Jak dobrać zdobienia na okładkę?
Lakierowanie – jak sama nazwa wskazuje, na zadrukowaną powierzchnię nakładamy lakier. Wybór lakieru musi być przemyślany – odpowiedni względem założeń efektu końcowego. Dlatego, jedni decydują się na lakier dyspersyjny transparentny, a znowu inni na lakier tego samego rodzaju, ale już z widocznym efektem dla odbiorcy. Możemy też skłonić się ku błyszczącemu lakierowi UV, który mocno eksponuje barwy i nałożyć go na całej powierzchni zadruku lub tylko na konkretne elementy layoutu. Niektórzy stawiają na wrażenie dotykowe, co zapewnia lakierowanie wybiórcze za sprawą efektu uwypuklenia, stanowiące jednocześnie okazałą dekorację.
Laminowanie – w tym przypadku na okładkę produktu nakładamy folię. Tak, jak w kwestii lakierowania, laminowanie również oferuje wiele rodzajów folii od tych matowych, aksamitnych (soft touch), aż po te błyszczące czy strukturalne. Dostępna jest też folia typu anyscratch, która gwarantuje odporność na zarysowania. Najczęściej, jednakże klienci wybierają pomiędzy błyszczącą a matową.
Heißprägung – to niemniej popularny element ozdobny. Tu, także nakładamy folię z tym, że na wybrane, poszczególne elementy okładki lub wydruku. Przy tym, często mamy do czynienia z łączeniem z innym rodzajem uszlachetnienia – tłoczeniem, czyli element z folią, np. metalizowaną, co daje efekt wklęsły bądź wypukły.
Czy można stosować uszlachetnienia w druku rolowym?
Generalnie, na maszynach rolowych nie można zastosować uszlachetnień, jest to możliwe tylko wtedy, gdy maszyna jest do tego przystosowana, czyli rozbudowana o dodatkowe agregaty. W innym wypadku, musimy zdecydować się na druk arkuszowy, który nie stwarza ograniczeń, możemy swobodnie zastosować wszystkie dostępne zdobienia. Jedyny warunek to odpowiedni czas na całkowite wyschnięcie farby, później można już przystąpić do nakładania uszlachetnień.
Nie wiesz, jakiego wyboru dokonać?
Klienci niejednokrotnie zastanawiają się, który rodzaj zdobienia będzie najlepiej eksponował ich produkt, a zamierzony cel marketingowy zostanie osiągnięty. Dlatego w drukarni Elanders zapewniamy profesjonalne doradztwo, aby decyzja w stu procentach pokrywała się z oczekiwaniami. Dodatkowo, na życzenie klienta wysyłamy przykładowe realizacje z wykorzystaniem wybranych uszlachetnień. W końcu to rzeczywisty efekt wizualny jest najważniejszy.
Najlepszy sposób na wzrost sprzedaży?
Sposobów jest wiele, jednak to na pewno jeden z tych bardziej korzystnych. Możemy postawić się na moment w roli odbiorcy i zastanówmy się co najlepiej przyciągnie wzrok i zapadnie w pamięć.