Od drukarni oczekuje się rozumienia potrzeb poligraficznych klienta. Natomiast od klienta jasno sprecyzowanych wymagań. Obu stronom zależy na uzyskaniu perfekcji zarówno w procesie świadczonych usług, jak i efektu końcowego.
Stąd też w kwestii priorytetów można uwzględnić wysoką jakość, terminowość, dobrą (najlepiej stałą) cenę i profesjonalne doradztwo. Pewnych rzeczy jednak nie przeskoczymy, np. szczyt sezonu, opóźnienia w dostarczeniu plików czy ściśle zaplanowany harmonogram produkcyjny… I tu z pomocą przychodzi umowa długoterminowa. Co możesz zyskać?
Sytuacja podbramkowa
Wyobraźmy sobie sytuację – koncepcja projektu stale ulegała zmianom, jego wykonanie znacznie się wydłużyło, ostatecznie projekt został zaakceptowany, jednak realizacja zlecenia potrzebna jest na „już” (Just In Time), a brakuje wolnych miejsc na maszynach drukarskich… Stali klienci z podpisaną umową długoterminową mają pierwszeństwo w realizacji zamówień. W nagłych przypadkach, szczególnie w szczycie sezonu nowym klientom pozostaje liczyć na szczęście zgodnie z zasadą „kto pierwszy, ten lepszy”.
Co zyskuje wydawca we współpracy z drukarnią?
Należy zaznaczyć, że podpisanie umowy długoterminowej najczęściej wiąże się z lepszymi warunkami współpracy. W ten sam sposób funkcjonuje to w kwestii umów między drukarnią a wydawcą. Umowy na druk periodyków podpisuje się zazwyczaj na rok. Jakie wynikają z tego korzyści?
- BEZPIECZEŃSTWO CENOWE – uniknięcie poniesienia większych kosztów w momencie zmiany cen. Nawet w przypadku wahań cen papieru, długoterminowa umowa oznacza stałą, niezmienną cenę przez cały okres trwania umowy.
- BEZPIECZEŃSTWO PRODUKCJI – zarezerwowane terminy na maszynach z góry na cały rok. I tak, jak zostało już wcześniej wspomniane, docenimy to zwłaszcza w szczycie produkcyjnym drukarni. Z uwagi, iż są takie okresy w roku, tj. między listopadem a lutym, kiedy bardzo trudno znaleźć wolne miejsce na maszynach dla nowych klientów. Nie wykluczone jest więc, że nawet jeśli wydawca zdecyduje się zlecić druk innej drukarni, to niestety może okazać się, że brakuje już dla niego miejsca.
- GWARANCJA MIEJSCA W PLANIE PRODUKCYJNYM – wydawcy czy agencje, które mają podpisaną umowę długoterminową i dostarczą do drukarni harmonogram druku kolejnych wydań, mają zagwarantowane miejsce w planie produkcyjnym drukarni. Tym samym unikną niepotrzebnych nerwów związanych z opóźnieniem.
Jak uniknąć błędów przy realizacji zleceń? Poznaj 8 zasad współpracy z drukarnią.
Wyzwanie drukarni a harmonogram produkcyjny
Harmonogram produkcyjny, najprościej ujmując jest to efektywne planowanie produkcji, które usprawnia organizację pracy. Ten sposób wykorzystuje każda profesjonalna drukarnia, optymalizując jakość zarządzania produkcją oraz ułatwiając sobie pracę. W konsekwencji każda praca jest rozpisana na wszystkie maszyny i stanowiska pracy potrzebne do jej wykonania. Największym wyzwaniem drukarni jest opóźnienie w dostarczaniu plików do druku, gdyż powoduje zakłócenie procesu produkcji wszystkich kolejnych prac umieszczonych w planie. W takiej sytuacji wiele drukarni po prostu przesuwa daną pracę na koniec kolejki.
Zalety harmonogramu produkcyjnego:
- Brak ryzyka związanego z zastosowaniem niewłaściwych materiałów/parametrów.
- Brak przestojów w produkcji.
- Prawidłowa kolejność prac.
- Właściwie zaplanowane prace na wszystkich stanowiskach.
- Uniknięcie błędów związanych z wymianą informacji.
- Śledzenie na bieżąco postępów realizowanych zamówień.
Czy plan produkcyjny może ulec zmianie?
W Drukarni Elanders przebudowujemy plan produkcyjny tak, aby w miarę możliwości dopasować się do nowych ram czasowych klienta, nawet jeśli wystąpią opóźnienia. Warto jednak pamiętać, że nie każda drukarnia jest tak wyrozumiała i dlatego tak ważne jest, aby przesyłać pliki na czas.