Czy katalogi reklamowe mogą być skutecznym narzędziem marketingu bezpośredniego?

Dobry marketing bezpośredni jest filarem sprzedaży. Klucz do sukcesu? Jakościowa baza danych i… skuteczne narzędzia. Czy w dobie internetu, precyzyjnego targetowania, automatyzacji i personalizacji wciąż jeszcze opłaca się inwestować w tradycyjne, drukowane katalogi reklamowe? Czy katalog reklamowy jest skutecznym orężem marketingu bezpośredniego? I jak o niego zadbać? Podpowiadamy!

Katalogi reklamowe to więcej niż marketing bezpośredni

Definicja marketingu bezpośredniego jest dosyć otwarta – to działania skierowane do pojedynczych, starannie wybranych odbiorców, o ściśle sprzedażowym charakterze i umożliwiające klientom zakup produktów bądź usług z pominięciem bezpośredniego kontaktu osobistego ze sprzedawcą (np. odwiedzin w sklepie), a prowadzone w celu uzyskania bezpośredniej reakcji (którą da się też zmierzyć). Dystrybucja katalogów dobrze wpisuje się w tę ideę – i przez lata była podstawowym narzędziem wykorzystywanym przez firmy do wysyłkowej sprzedaży swoich produktów.

Katalog reklamowy jest natomiast jeszcze czymś więcej – służy jako wizytówka firmy, pomoc w zakupach (np. w sklepie stacjonarnym), materiał edukacyjny, a często także rozrywkowy. Katalog reklamowy to nie tylko uporządkowany zbiór wyczerpujących danych o produktach, usługach i ofercie firmy – coraz częściej przyjmuje zarazem formę czasopisma branżowego, poczytnego magazynu czy też poradnika: dostarcza informacji praktycznych związanych z wyborem i zastosowaniem przedmiotu oferty.

Przywykliśmy, że do powodzenia marketingu bezpośredniego konieczne jest bardzo silne nastawienie sprzedażowe, bycie nachalnym – katalogi reklamowe przełamują tę teorię i to działa na plus dla odbiorcy zewsząd bombardowanego reklamami.

Jak katalogi reklamowe budują marketing bezpośredni?

Przykłady wykorzystania katalogów reklamowych w marketingu bezpośrednim wręcz same się mnożą! Co z nim zrobić?

  • Profesjonalne i praktyczne narzędzie pracy handlowca. Katalog staje się jednocześnie wizytówką firmy i narzędziem sprzedaży. Owszem, handlowcy robią dziś wspaniały użytek z materiałów multimedialnych, jednak nie zawsze mają warunki, żeby je skutecznie wykorzystać, tak jak to się dzieje w przypadku pokazania klientowi katalogu z produktami czy próbkami. W katalogu sprzedawca zyskuje wsparcie i namacalny dowód swojej oferty.
  • Pamiątka po targach: katalog reklamowy. Małą wizytówkę łatwo zgubić, ulotki często bez selekcji lądują w koszu, a o jednej z dziesiątek prezentacji nie sposób pamiętać. Wręczony na targach bądź evencie branżowym katalog firmy pozwala szybko i w dogodnym momencie wrócić do spotkania – podsumować biznesową sferę wydarzenia, zastanowić się nad ofertą i nawiązać kontakt.
  • Możliwość dołączenia do katalogu próbek. Katalog reklamowy możemy zawsze wykorzystać także w elektronicznej formie, ale tylko ta drukowana daje możliwość zadbania o wartość dodaną: próbki materiałów czy produktów. A to jeden z najskuteczniejszych sposobów, żeby przekonać potencjalnych klientów do skorzystania z oferty.
  • Klient jest zawsze na czasie z aktualną ofertą firmy. Z marketingiem bezpośrednim wiąże się kontakt przedstawiciela firm ze stałym i potencjalnym klientem. Dysponujemy bazą danych po to, żeby robić z niej użytek – dzwonić, pisać, odwiedzać odbiorcę. Taki kontakt mocno wspierają katalogi reklamowe – pozostawiają namacalny ślad po spotkaniu czy rozmowie.
  • Katalog-poradnik niczym subskrypcja czasopisma. Ulotki w skrzynce pocztowej często nie docierają do domu odbiorcy, gdy ten spotyka po drodze kosz. Inaczej jest z katalogami. Wyglądem przypominają magazyn, mogą także zawierać jego elementy, stając się dla odbiorcy źródłem wiedzy, inspiracji bądź rozrywki. Szacunek i sentyment do papieru powoduje, że zanim wyrzucimy elegancki katalog, najpierw się z nim szczegółowo zapoznamy.
  • Katalog reklamowy + gadżety = prezentowy box. Każdy lubi dostawać prezenty. Sam katalog reklamowy to może mało, ale zapakowany w eleganckie pudełko z próbkami produktów i praktycznymi firmowymi gadżetami ma już wielką moc. Nie tylko przyciąga uwagę, buduje świadomość marki i pozytywny wizerunek, ale jest pięknym przykładem reguły wdzięczności Cialdiniego: mała rzecz, a podświadomie obliguje przynajmniej do poznania oferty.

Jak zadbać o skuteczny katalog reklamowy?

Naturalnie – jak każde narzędzie marketingu – katalogi reklamowe dają tylko (i aż!) możliwości. To od nas zależy, jak je wykorzystamy i czy skutecznie zrealizują cele. I w tym przypadku istotne są dwie sprawy, po pierwsze przygotowanie materiałów, a po drugie druk katalogów reklamowych.

W pierwszej sferze liczy się pomysł, w myśl zasady wyróżnij się lub zgiń oraz przeciw regule, że książki nie ocenia się po okładce. Owszem, katalog jest narzędziem reklamy i prezentacji firmy i jej oferty, ale powinien przede wszystkim służyć odbiorcy, dostarczać mu wyselekcjonowanych i najistotniejszych informacji. Zamiast bloków tekstu (nawet z uwzględnieniem treści edukacyjnych i rozrywkowych) dobrze postawić przede wszystkim na obraz, symbole, hasła, wypunktowania, infografiki.

Obraz potrafi powiedzieć więcej niż tekst – a jest znacznie łatwiejszy i przyjemniejszy w odbiorze, nie wymaga wysiłku poznawczego.

Ważną rzeczą jest forma i wartości dodane. Skład katalogu reklamowego daje dzisiaj możliwość uzupełnienia go o trójwymiarowe makiety czy kody QR i AR, za pomocą których odbiorca zyska dostęp do dodatkowych treści. Jeśli chodzi o czytelność i łatwość użytkowania, w przypadku bardziej objętościowych katalogów z pewnością warto zastosować registry, które zdecydowanie ułatwiają pracę z grubym katalogiem.

Jaką rolę w powstaniu katalogu odgrywa drukarnia?

Dobra drukarnia wspiera w przygotowaniu katalogu reklamowego, dzieli się pomysłami i doświadczeniem w zakresie jego formy i jakości – pomaga wybrać rodzaj papieru i optymalną technikę druku, typ okładki i oprawy, proponuje uszlachetnienia i nowoczesne rozwiązania, czyli stawia poligraficzną kropkę nad i nad projektem. Na co warto zwrócić uwagę?

  • Technika, technologia druku a jakość. Nawet ten najdoskonalszy projekt graficzny okaże się nie dość dobry, jeśli nie zadba się o jakość druku. W starciu z drukiem cyfrowym zdecydowanie wygrywa druk offsetowy, który pozwala na najlepsze odwzorowanie kolorów i detali. Wydrukowany w offsecie katalog jest ekskluzywny, dopracowany w każdym szczególe, z najlepszym odwzorowaniem kolorów, idealny jakościowo.
  • Technika druku pod kątem optymalizacji procesów i kosztów. Offset zapewnia nienaganną jakość, a przy tym, przy odpowiednio dużym nakładzie, także korzyści ekonomiczne. Żeby jeszcze je pogłębić, warto zainteresować się techniką druku rolowego heatset, który oferują nieliczne drukarnie, a w Polsce nasza drukarnia Elanders pod Warszawą. Druk heatset z roli zapewnia już nawet 4-5 razy szybszą realizację zamówienia przy niższej cenie, ale przy zachowaniu doskonałej jakości.
  • Afdrukverfijning. Dzięki różnym technikom uszlachetnienia z jednej strony poprawiamy jakość druku i zwiększamy odporność podłoża, a z drugiej podkreślamy wyjątkowość projektu, wydobywamy jego niuanse. Obok lakierowania czy laminowania warto też zastosować tłoczenie – dla efektu 3D logo lub innego elementu i hot-stamping, który także daje wrażenie trójwymiarowości zdobień i detali projektu.
  • Rodzaj oprawy i okładki. W zależności od objętości katalogu należy dobrać rodzaj okładki – jednak i tu istnieją różne możliwości, które wpływają na efekt wizualny katalogu. Oprawa klejona ma elegantszy charakter od zeszytowej, oczkowej czy spiralnej. Jeśli budżet na to pozwala, to warto pomyśleć o pomysłowej oprawie ze skrzydełkami, np. typu french doors.

Marketing bezpośredni i reklama bezpośrednia – czy warto dziś inwestować w katalogi?

W ciągu ostatnich kilkunastu lat wielokrotnie wieszczono śmierć telewizji czy prasie. Książki, czasopisma czy inne materiały drukowane miały już dawno zostać zastąpione publikacjami elektronicznymi, a drukarnie zamknąć swoje podwoje.

I faktycznie – z niektórych rozwiązań, z których marketing bezpośredni robił przez lata użytek, czyli np. z telezakupów czy też ze sprzedaży wysyłkowej z katalogu, wiele firm zrezygnowało. Jednak komunikacja za pośrednictwem mediów społecznościowych, blogów, influencerów, polegająca na dostarczaniu wiedzy i rozrywki, nie wystarcza do efektywnej sprzedaży, a często zawodzi i uzależnia nas od zewnętrznych podmiotów. W dobie szumu informacyjnego i tzw. ślepoty banerowej obserwuje się wzrost znaczenia marketingu bezpośredniego – i powrót do tradycyjnych narzędzi. I w dobry katalog reklamowy warto zainwestować na równi z nowoczesną stroną internetową. Z przyjemnością pomożemy, zapraszamy do współpracy!

FAQ:

1. Czym jest marketing pośredni i bezpośredni?

Definicja marketingu bezpośredniego obejmuje działania komunikacyjne skierowane do wybranych odbiorców. Ich celem jest zwłaszcza zwiększenie poziomu sprzedaży z pominięciem osobistego kontaktu ze sprzedawcą np. odwiedzania sklepu. Marketing pośredni oscyluje wokół dostarczania informacji, rozrywki, budowania świadomości i wizerunku firmy czy marki.

2. Jakie narzędzia wykorzystuje marketing bezpośredni?

Przykłady narzędzi wykorzystywanych w marketingu bezpośrednim to m.in. broszury czy katalogi reklamowe wręczane osobiście lub wysyłane pocztą, ale również rozmowy telefoniczne i mailowe, telezakupy czy sprzedaż internetowa.

3. Jak stworzyć oryginalny katalog reklamowy?

Warto zadbać o wartość dodaną (np. porady, inspiracje), zorientowaną na potrzeby i oczekiwania klienta, również w formie kodów QR i AR, które umożliwiają pogłębienie wiedzy na konkretny temat. Dobrze także skorzystać z nowości w zakresie poligrafii i druku, np. uszlachetnień, a także pomysłowych form opraw (np. typu french doors).