ZNACZENIE PAPIERU

Początki papieru są odległe, a jego znaczenie z nastaniem kolejnych wieków stale rosło i rośnie dalej. Pojawienie się nowoczesnych technologii cyfrowych oraz różnego typu wynalazków (np. e-booków) nie dorównało szlachetnej, tradycyjnej formie papierowej. Współczesne technologie produkcji papieru umożliwiają wytwarzanie go z drewna, surowców wtórnych czy masy celulozowej. W czym tkwi tajemnica papieru? Jakie są jego rodzaje? I jak właściwie dobrać go do druku?

 

  • Papier jak ryż? Co wpływa na efekt końcowy wydruku?

  • Rodzaje papieru w drukarni offsetowej

    • Papiery arkuszowe powlekane

    • Papiery arkuszowe niepowlekane

    • Papier rolowy

  • Jak właściwie dobrać papier do druku?

  • Potęga papieru w drukarni Elanders

 

1 v2

Papier i ryż – co mają ze sobą wspólnego?

Nie trzeba być miłośnikiem chińskich potraw, by wiedzieć, że ryż ma wiele odmian i przyjmuje przeróżne kolory. Składa się na to – miejsce uprawy, jego gatunek czy sposób obróbki. W przypadku papieru jest podobnie – są jego różne rodzaje, kolory i odmienne właściwości. Ma na to wpływ dobór surowców oraz proces ich obróbki. Rodzaj papieru jest zależny od stopnia uzyskania zgodności między kolorami w wersji cyfrowej, a tymi w rzeczywistości. Stąd, w celu maksymalizacji realizmu i pozytywnego efektu końcowego wydruku, warto zasięgnąć opinii w drukarni, która z pewnością doradzi wybór odpowiedniego papieru. 

Jakie są rodzaje papieru?

W druku wyróżniamy kilka rodzajów papierów. Najpopularniejszy jest podział na papiery przeznaczone do druku rolowego i arkuszowego, a następnie na papiery powlekane i niepowlekane. Nie mniej znany jest również podział na papier bezdrzewny oraz drzewny. Ten pierwszy, zawiera w składzie masy celulozowe, z kolei w skład drugiego, wchodzą ścier i makulatura z dodatkiem mas celulozowych.

DO PAPIERÓW ARKUSZOWYCH POWLEKANYCH

Najczęściej stosowany jest papier HWC (potocznie nazywany kredowym). Fachową nazwę (papier bezdrzewny powlekany) zawdzięcza powleczeniu powierzchni, które odpowiada za większość jego cech. Jest on dwu- lub trzykrotnie powlekany z obu stron oraz posiada możliwość wykończenia – błyszczącego, matowego lub satynowego. Kreda pozwala na osiągnięcie największej bieli. 

Dostępność papieru: Papier przeznaczony do druku arkuszowego dostępny jest zazwyczaj na dzień następny od zamówienia. W kwestii wyższych nakładów (np. 100 000 egzemplarzy) należy przyjąć dłuższy okres oczekiwania na papier arkuszowy – od 14 do 21 dni.

DO PAPIERÓW ARKUSZOWYCH NIEPOWLEKANYCH

W tym przypadku najbardziej popularny jest papier offsetowy czyli innymi słowy – papier bezdrzewny, gładzony maszynowo.

PODZIAŁ PAPIERU ROLOWEGO:

  • HWC (czyli kreda)
  • MWC (papier drzewny dwukrotnie powlekany z połyskiem lub matowy)
  • LWC (papier drzewny powlekany z połyskiem lub matowy)
  • MFC (papier drzewny powlekany matowy)
  • SC (czyli superkalandrowany – papier drzewny lub makulaturowy)
  • Gazetowy lub gazetowy ulepszony (drzewny lub makulaturowy)

Dostępność papieru: w druku rolowym czas oczekiwania na papier jest długi. Należy uwzględnić to w harmonogramie prac nad danym projektem. W zależności od danego okresu, produkcja papieru w roli wynosi od 4 do nawet 8 tygodni (np. w okresie wakacyjnym), od momentu zamówienia.

2 v2

Jak dobrać papier do druku?

Wszystko zależy od przeznaczenia i efektu końcowego, jaki chcemy uzyskać. Inny papier wybierzemy do katalogów, inny do gazetek reklamowych, a jeszcze inny do druku instrukcji obsługi.

KATALOGI – w których przeważa duża ilość zdjęć, sprawdzi się najlepiej papier powlekany. W zależności od budżetu jakim dysponuje klient i oczekiwanej jakości końcowej katalogu, można dokonać wyboru między papierem LWC i MWC, a najwyższej jakości kredą.

GAZETKI REKLAMOWE – tu z reguły używa się papierów o niskiej gramaturze. Mogą to być papiery gazetowe, niepowlekane o gramaturze nawet 45g, jak w przypadku produktów spożywczych, gdzie cykl życia gazetki jest krótki. Natomiast papiery powlekane 60-70g sprawdzą się doskonale, gdy zależy nam na lepszej jakości zdjęć np. w gazetkach sieci z branży rtv/agd.

INSTRUKCJE OBSŁUGI – do produkcji instrukcji obsługi przeważnie stosuje się papier offsetowy.

CZASOPISMA – do wyboru mamy całą gamę papierów, wszystko zależy od danej tematyki czasopisma, grupy docelowej oraz budżetu. W krajach skandynawskich najbardziej cenione są białe papiery niepowlekane, znowu czasopisma ekskluzywne najczęściej drukowane są na najwyższej jakości kredzie matowej, a z kolei periodyki na tańszych papierach LWC.

KSIĄŻKI – rekomendowany jest papier kremowy. Biorąc pod uwagę komfort czytania, nie poleca się papieru białego, który odbija światło i przeszkadza podczas czytania.

3 v2

Potęga papieru

Papier to trwałe i cenne tworzywo, które towarzyszy nam od stuleci. Ma bardzo duże znaczenie w życiu człowieka i jak już wiemy, w przypadku wszelkich wydruków odgrywa równie istotną rolę. Od papieru jaki wybierzemy, zależy jaki produkt otrzymamy. Prosta i bardzo ważna zasada, której należy przestrzegać. Dlatego w drukarni Elanders z przyjemnością doradzamy naszym klientom wybór właściwego papieru. Dodatkowo, można także poprosić o próbki, aby sprawdzić i porównać między sobą różne rodzaje i gramatury. Nasza rada? Oszczędności w tym obszarze, nie opłacają się.

 

Chcesz mieć pewność, że wybrany papier najlepiej odpowiada Twojemu zleceniu? Zgłoś się do Elanders. Chętnie doradzimy!

Skontaktuj się z nami!

Telefonicznie

+48 23 662 23 16